WRM is het zo belangrijk om gehoorbescherming te dragen?

2 minuten

Je kent het wel. Je wordt wakker na een goed feestje te hebben gepakt. Met een knallende koppijn en suis in je oren slenter je naar de eerste wasbak die je ziet, om je droge mond en de alcoholwalm die nog steeds uit je mond komt, op te lossen. Je drinkt wat, je eet wat, neemt wellicht een aspirine en langzamerhand verdwijnt die kater en heb je op zich wel weer zin in een nieuw feestje. Maar die piep, of in ieder geval dat rotgevoel aan je oren, blijft nog wel even wat langer hangen.

Dat is op zich ook niet heel gek. Want ondanks dat je het steeds vaker bij festivals en in clubs ziet, gebruikt men nog weinig gehoorbescherming tijdens het uitgaan. En dat is zonde. Onderzoek wijst uit dat men al gehoorbeschadiging kan oplopen bij 80db, wat vergelijkbaar is met een drukke klas. Een goed feestje gaat hier ver overheen en tikt gemakkelijk 117db aan, terwijl je bij 101db eigenlijk al na 3,5 minuten snel weg moet om te voorkomen dat je op je veertigste al aan je derde gehoorapparaat zit.

Dat die piep vaak al na een dag weer verdwenen is, betekent dat niet dat je gehoor ook meteen weer de oude is. Onder het mom ‘Love the music, Love the ears’ heeft De Hoorstichting een aantal jaar campagnes gevoerd tijdens festivals om mensen bewust te maken van dit feit. Uit een enquête die ze toentertijd hielden, bleek dat slechts 4% van de bezoekers altijd gehoorbescherming droeg, terwijl 70% verklaarde nooit gehoorbescherming te dragen. Ook ondergetekende kent dit probleem. Want ondanks dat ik ooit in een verstandige bui goede en dure oordopjes heb gekocht, moet ik eerlijk bekennen dat ik ze nog nooit heb meegenomen tijdens uitgaan.

Maar: er is nu een oplossing voor de vergeetachtige types die hun oordopjes thuis laten liggen. Zo richtte Quinten Huigen samen met Koen Brouwer het project Safe Ears op. Voor de prijs van een biertje krijg je hun Thunderplugs: oordoppen die goed zitten én waardoor je de muziek zelfs beter kan horen, terwijl dit gehoorbeschadiging voorkomt. De twee studenten merkten tijdens hun opleiding aan het conservatorium op dat er in het uitgaansleven weinig aandacht wordt geschonken aan gehoorbescherming. Daarop besloten ze Safe Ears op te richten; gefinancieerd uit het opgehaalde geld van eigen concerten. Onlangs wonnen ze met hun bedrijf de Ondernemersprijs 2013 én de Lefprijs 2013 en mochten ze aanschuiven in de studio’s van o.a. BNR en Koffietijd. Inmiddels hebben ze al 150.000(!) oordoppen verkocht door middel van vaste apparaten in clubs die eruit zien als een kauwgomballenautomaat én zijn de eerste contacten met het buitenland ook al gemaakt.

Maar de binnenlandse markt is ook nog niet verzadigd. Ondanks dat de afzet van gehoorbescherming stijgt, blijft er voor sommigen nog een soort taboe op zitten. Volgens hen ziet het er wellicht suf uit. Dit terwijl je juist door middel van gehoorbescherming zoals de Thunderplugs de muziek beter hoort én juist meer feestjes kan pakken elke week; zonder die verrekte piep. Toegegeven, dat ene biertje dat je hier voor opoffert zal zeer waarschijnlijk níet de oplossing zijn tegen die bonkende koppijn en droge mond elke vrijdag-, zaterdag- en/of zondagochtend, maar in ieder geval voorkom je zo wel dat je over 15 jaar niet al zo moet schreeuwen zoals je opa om jezelf te kunnen verstaan.

Hoeveel liefde voor dit artikel?
     0votes
Thanks! We zullen er meer liefde in stoppen.

Zonder vragen geen antwoorden!
Bij het WRM magazine onderzoeken we dagelijkse fenomenen waarvan we weten dat ze zo zijn, maar nog niet waarom ze zo zijn.

Alles over WRM? Magazine

Abonneer

Abonneer je nu op de WRM? Nieuwsbrief!