Waarom zijn vrouwen vaak zo onzeker over zichzelf?

3 minuten

Onderstaand filmpje laat heel duidelijk zien wat een vervormd zelfbeeld vrouwen hebben. De bezorgdheid over het uiterlijk begint al op jonge leeftijd en slechts vier procent van de vrouwen over de hele wereld ziet zichzelf als mooi. Dat is een schrikbarend laag getal. Waarom zien vrouwen zichzelf zo anders dan anderen ze zien, en heeft de media iets te maken met dit vervormde zelfbeeld?

Body dysmorphic disorder
Eén van de redenen van een negatief zelfbeeld kan de aandoening body dysmorphic disorder zijn. Hierbij zie je jezelf in de spiegel heel anders dan je in werkelijkheid bent. De ontevredenheid over het uiterlijk schiet door en mensen raken hierdoor geobsedeerd door delen van het lichaam die zij lelijk vinden. In de Westerse wereld zou ondertussen één op de honderd mensen leiden aan een van de vormen van ingebeelde lelijkheid. Dat zou betekenen dat alleen al in Nederland ruim 160.000 mensen leiden aan deze aandoening.

Pesten
Gepest worden gebeurt niet alleen op jonge leeftijd, maar kan ook gebeuren in het bedrijfsleven en kan vrouwen (en mannen) een slechter zelfbeeld geven. Uit onderzoek van Health Behaviour in School-aged Children (2009) blijkt dat ruim 10 procent van het percentage kinderen op de basisschool gepest wordt, en ruim 6 procent van de jongeren op de middelbare school. Daarnaast worden volgens de Nationale Enquete Arbeidsomstandigheden in Nederland ongeveer 1,2 miljoen werknemers geconfronteerd met intimidatie of het pesten door collega’s. Dit pesten kan verschillende negatieve gevolgen hebben, waar een negatief zelfbeeld, onzekerheid en weinig zelfvertrouwen een paar voorbeelden van zijn.

En de media dan?
Overal in het straatbeeld en in de bladen zijn mooie en slanke vrouwen te zien. De één nog meer gephotoshopt dan de ander. Vrouwen zonder enige cellulitis, vrouwen met een platte buik waar je u tegen zegt en vaak ook nog eens een gigantische boezem. Vrouwen vergelijken zichzelf met het beeld dat de media schetst, waardoor ze onzekerder worden. Uit verschillende onderzoeken wordt dit ook duidelijk. Het is gebleken dat media wel degelijk invloed hebben op het zelfbeeld van vrouwen. Zo blijkt uit het onderzoek van Shelly Grabe, L. Monique Ward en Janet Shibley Hyde de blootstelling aan media gelinkt is aan de algemene ontevredenheid van vrouwen met hun lichaam, het investeren van vrouwen in hun uiterlijk en dit is nog het ergste: een verhoogde goedkeuring van verstoord eetgedrag. Hier wordt dus duidelijk dat zelfs de eetgewoonten van vrouwen door de media beïnvloed kunnen worden. Uit een onderzoek van Marika Tiggeman en Amanda Pickering komt zelfs naar voren dat een bepaald type televisieprogramma de ontevredenheid over het lichaam kan beïnvloeden. Zo was de ontevredenheid over het lichaam positief gerelateerd aan het kijken van soaps, tv-series en films, maar negatief gerelateerd met het kijken naar sport. Daarbij kwam uit dit onderzoek ook nog dat het kijken naar muziekvideo’s de vrouwen hun drive om nog dunner te worden groter maakte. Het zou vrouwen zelfs gelukkiger maken om te worden zoals de vrouw die gepromoot wordt door de media, blijkt uit onderzoek van Renee Engeln-Maddox. Vrouwen verwachten dat hun leven positief verandert, als ze zijn zoals de versie van het vrouwelijk schoon dat in de media gepromoot wordt.

Remedie
Gelukkig wordt in deze maatschappij steeds meer aan gedaan om meisjes een beter zelfbeeld te laten krijgen. Een van de bedrijven die dit doet is Dove, die er door middel van haar campagne ‘The Dove Campaign for Real Beauty’ voor wilt zorgen dat de definitie van ´het mooi zijn´ verbreed wordt, en niet alleen geldt voor de gephotoshopte modellen die overal in het straatbeeld te zien zijn. Door middel van programma’s probeert Dove meisjes meer te leren over schoonheid en probeert het merk de meiden meer zelfvertrouwen te geven. Op deze manier wil Dove meisjes over de hele wereld inspireren. Ondertussen heeft Dove al meer dan zeven miljoen meisjes met deze campagne bereikt en is van plan om in 2015 vijftien miljoen meisjes te hebben bereikt. Mooi doel toch?

Onderzoeken:
– Role of television in adolescent women’s body dissatisfaction and drive for thinness (Tiggemann & Pickering, 1996)
– The role of the media in body image concerns among women: A meta-analysis of experimental and correlational studies (Grabe et. al, 2008)
– Buying a Beauty Standard or Dreaming of a New Life? Expectations Associated with Media Ideals (Maddox, 2006)

Hoeveel liefde voor dit artikel?
     0votes
Thanks! We zullen er meer liefde in stoppen.

Zonder vragen geen antwoorden!
Bij het WRM magazine onderzoeken we dagelijkse fenomenen waarvan we weten dat ze zo zijn, maar nog niet waarom ze zo zijn.

Alles over WRM? Magazine

Abonneer

Abonneer je nu op de WRM? Nieuwsbrief!