Waarom fietsen Nederlanders zoveel?

2 minuten

Met 19 miljoen bruikbare fietsen kent Nederland de hoogste fietsdichtheid ter wereld! Gemiddeld fietsen we 2½ km per dag naar ons werk, naar school of voor de lol. In de grote steden wordt zelfs 70% van de reizen per fiets afgelegd. Wereldwijd staan we dan ook bekend als een echte fietsnatie, maar WRM fietsen Nederlanders eigenlijk zoveel?

Er zijn een aantal redenen voor onze fietsmania. In eerste instantie loont het de geschiedenis in te duiken. Voor de Tweede Wereldoorlog werd er in Nederland al veel gefietst, maar dit werd vanaf de jaren ’50 geremd door de introductie van de auto. Met de introductie van dit motorvoertuig ontstond echter een groot probleem voor fietsers: zij werden door de auto’s van de weg gedrukt,met enorm veel verkeersdoden, waaronder veel kinderen, tot gevolg (bijvoorbeeld in 1971: ruim 3000 verkeersdoden, waarvan 450 kinderen). Bij veel mensen heerste een gevoel dat actie moest worden ondernomen om fietsen veiliger te maken. Die mensen kregen een stem in journalist Vic Langenhoff, die in zijn artikel ‘Stop de kindermoord’, zijn onvrede over de positie van fietsers uitte. De actiegroepen, in combinatie met de oliecrisis in 1973, heeft de Nederlandse overheid aangezet tot het vrijmaken van budget voor een betere infrastructuur voor fietsers.

Naast onze veilige, gladde fietspaden fietsen Nederlanders ook zoveel omdat het ons met de paplepel wordt ingegoten. Nog voordat we kunnen lopen, worden we vervoerd in kinderzitjes, bakfietsen of fietskarretjes. Als kinderen vervolgens oud genoeg zijn voor een eigen fiets worden zij met zijwieltjes en fietsvlag met de ouders mee het verkeer ingenomen. Daarnaast speelt ook hier de overheid een grote rol. Fietsles en les over verkeersregels zijn namelijk een verplicht onderdeel van het lesprogramma op de basisschool.

Een aantal kenmerken van ons land zorgt ook voor gunstige condities voor fietsers. We hebben bijna een perfect klimaat voor fietsers, niet te warm niet te koud. Daarnaast zorgt ons vlakke landschap ervoor dat we geen enorme prestatie hoeven te leveren om van A naar B te komen en op  plaats van bestemming niet hoeven te douchen of ons om moeten kleden. Fietsen in Nederland is dus gewoon heel makkelijk!

Een laatste reden voor de populariteit van de fiets in Nederland is dat er overal faciliteiten zijn om de fietsen kwijt te kunnen. Scholen, kantoren, huizen en stations hebben speciale (afgedekte) plekken om de fiets te stallen.  De voorzieningen die in andere landen voor auto’s bestaan, hebben wij in Nederland voor de fiets: er zijn stallingen die elektronisch bijhouden hoeveel plekken er zijn, er is dag en nacht bewaking en we laten ons stalen ros dan ook met een gerust hart achter (oké, in de stad met een extra slot). Die voorzieningen komen ook met bijzondere afspraken. Als je je fiets buiten de daarvoor bestemde vakken plaats, mag je hem voor €25,- ophalen bij de gemeente. Als je geen reflectoren hebt krijg je een boete van €35,- en als je licht niet werkt mag je €50,- aan de politie overdragen.

Onze fietscultuur is voor ons natuurlijk heel normaal, maar bij buitenlanders zorgt het nogal eens voor verwondering. Wil je onze fietscultuur eens vanuit het perspectief van Amerikaan zien? Ga dan even naar deze website, waar Brian op basis van eigen geschoten foto’s zijn verbazing uit over vouwfietsen, bellende/smsende fietsers, fietsers in formele kleding, bakfietsen en nog veel meer!

Bron tekst:
‘Een Nederlander is onafscheidelijk van zijn fiets’, NRC 8 augustus 2013.

Hoeveel liefde voor dit artikel?
**   3votes
Thanks! We zullen er meer liefde in stoppen.

Zonder vragen geen antwoorden!
Bij het WRM magazine onderzoeken we dagelijkse fenomenen waarvan we weten dat ze zo zijn, maar nog niet waarom ze zo zijn.

Alles over WRM? Magazine

Abonneer

Abonneer je nu op de WRM? Nieuwsbrief!