Waarom hebben bussen geen gordels?

3 minuten

Auto’s bevatten gordels. Deze voorkomen dat je tegen het dashboard of tegen de stoelen voor je aan klapt wanneer er jij ergens tegenaan rijdt of er een ongeluk zou gebeuren. Bussen zijn grote logge voertuigen, waarvan je zou denken dat wanneer daar een ongeluk mee gebeurt, het niet veilig is als men niet vastzit in een gordel. Toch hebben de meeste bussen geen gordels. WRM dan niet?

Het meeste onderzoek naar schoolbussen in Amerika stelt dat gordels de schoolbussen de bussen niet veiliger maken. Volgens deze onderzoeken blijkt dat het reizen met een schoolbus de veiligste manier is om te reizen, zo’n 40 keer (!) veiliger dan het rijden in een auto. De veiligheid van schoolbussen wordt verklaard door “compartmentalization”. De zitjes in de bus zijn dicht bij elkaar geplaatst en hebben hoge rugleuningen die goed gevoerd zijn. Als er een ongeluk zou gebeuren, zou de student een tegen de gevoerde rugleuning van degene voor hem knallen, wat dus een verkapte versie is van een airbag.

Echter, de veiligheid van stadsbussen is niet zo goed als die van schoolbussen. In stadsbussen kun je namelijk ook tegenover elkaar zitten. In deze bussen zullen mensen dus niet een soort airbag hebben waar ze tegenaan zouden komen als er een ongeluk met de bus zou gebeuren. De trend om steeds lagere bussen aan te schaffen, om het makkelijker te maken voor oudere mensen en mensen die wat moeilijker de bus in kunnen komen, kan er uiteindelijk zelfs voor zorgen dat het voertuig waarmee je een ongeluk krijgt in het zitgedeelte van de bus terecht komt, wat tot grote schade kan leiden.

Sinds 1999 worden bussen voor lange reizen gebouwd mét gordels, maar het werd pas in maart 2006 verplicht om een gordel om te doen tijdens deze reizen. Er zijn zelfs oudere bussen die nog rondrijden zonder gordels. Bussen voor openbaar vervoer buiten de stad hebben soms gordels. Wanneer een bus sneller kan én mag dan 80 km/uur is er een gordel verplicht. Wanneer de bus deze snelheid rijdt, mogen de staanplaatsen in de bus niet gebruikt worden. Ook hier zijn er nog verouderde bussen die geen gordels bevatten. Deze bussen mogen dus nooit harder rijden dan 80 km/uur, en daarnaast mogen de passagiers gewoon staan als er geen plek is, wat gevaarlijk zou kunnen zijn.

In stadsbussen zijn gordels niet verplicht. Maar dit is ook eigenlijk niet mogelijk. De reizigers in stadsbussen reizen vaak maar een kleine afstand met de bus én moeten snel in en uit kunnen stappen, voordat de bus weer verder rijdt en jij een halte terug kunt lopen. De gemiddelde snelheid in een stadsbus is ook laag. Veilig Verkeer Nederland is zelfs tegen gordels in het openbaar vervoer, gordels zouden mensen kunnen afschrikken voor het reizen met een bus én zouden er geen staanplaatsen meer beschikbaar mogen zijn, waardoor er minder mensen met een bus vervoerd kunnen worden.

Helaas zijn er nog voldoende risico’s die een stadsbus heeft. Dit is de reden dat een stadsbus aan de eis moet voldoen dat er voldoende sta- en loopstangen in de bus aanwezig zijn, er mag geen plek zijn in de bus waar je je nergens vast kunt pakken. Mijn ervaring is echter dat ik in de bus nog wel eens bijna op mijn plaat ga omdat ik me niet goed vast kan houden. Mísschien is daar nog wat winst op te behalen.

Vind jij dat elke bus een gordel moet hebben?

 

Bron tekst:
http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/de-maatschappij/waarom-hebben-bussen-geen-gordels
http://publictransport.about.com/od/Transit_Safety/a/Why-Don-T-Buses-Have-Seatbelts.htm
http://www.novatv.nl/page/detailreacties/opinie/11448/Waarom+geen+gordels+in+de+bus%3F

Hoeveel liefde voor dit artikel?
***  2votes
Thanks! We zullen er meer liefde in stoppen.

Zonder vragen geen antwoorden!
Bij het WRM magazine onderzoeken we dagelijkse fenomenen waarvan we weten dat ze zo zijn, maar nog niet waarom ze zo zijn.

Alles over WRM? Magazine

Abonneer

Abonneer je nu op de WRM? Nieuwsbrief!