Waarom zijn scheermesjes zo duur?

3 minuten

Volgens Gillette doen mannen gemiddeld 22 dagen met een scheermesje. Alhoewel zij zelf ook wel toegeven dat die levensduur sterk gebonden is aan persoonlijke baardgroei en scheergewoonten, geeft dit wel een startpunt voor een prijzig rekensommetje. Als je 22 dagen met je scheermesje doet, heb je er zeventien per jaar nodig. Wanneer je Gillettes meest verkochte scheersysteem gebruikt, kost je dat al snel meer dan honderd euro per jaar! WRM zijn die scheermesjes zo duur?

The Gillette Company
In 1903 introduceerde King Camp Gillette het veiligheidsmesje, of het wegwerpscheermes zoals we dat nu kennen. Je zou denken dat we na meer dan een eeuw wel een goedkopere oplossing hebben verzonnen voor het weghalen van ongewenst haar. En dat is ook zo! Het is namelijk het geval dat scheermesjes tegenwoordig gemaakt kunnen met een dun laagje diamant. Weg met het afval van de verpakkingen en de transportkosten van de huidige scheermesjes: je betaalt eenmaal vijftig euro voor een scheermes en het gaat een leven lang mee. Het diamanten snijvlak maakt namelijk gehakt van jouw slappe baardharen.

WRM worden deze mesjes niet massaal verkocht? Omdat de eigenaar van het patent op deze diamantmesjes The Gillette Company is!Het antwoord op onze WRM-vraag is simpel: scheermesjes zijn zo duur omdat de mesjes onderdeel uitmaken van het verdienmodel dat past bij dit product. In dit verdienmodel verkoopt de fabrikant een product voor een lage prijs, in dit geval de houder met één scheermesje, om vervolgens een markt te creëren voor een ander product (de scheermesjes zelf). Het scheersysteem heeft een prima levensduur, maar je mesjes slijten en zijn vroeg of laat aan vervanging toe. Dit verzekert de fabrikant van een blijvende vraag naar zijn product. Wanneer je eenmaal een scheersysteem gekocht hebt, ben je toch snel geneigd de mesjes te kopen die op dat systeem passen. Daarnaast zijn de meeste mensen relatief merkvast: ze kopen niet snel mesjes van een ander merk als ze eenmaal aan ‘hun’ merk gewend zijn.

Productie, marketing en onderzoek
Natuurlijk zijn er volgens de producenten nog meer redenen voor de relatief hoge prijs van scheermesjes. Grote fabrikanten als Gillette en Wilkinson Sword claimen dat hun scheermesjes een speciale coating krijgen om de messen sterker, scherper en gladder te maken. Alle goede scheermesjes zijn daarnaast gemaakt van kwaliteitsstaal, dat zeer precies gevormd is tot een scheermesje. Een scheermesje moet in het midden sterk genoeg zijn, maar aan de uiteinden ook voldoende dun en scherp om de haartjes dicht op de huid zonder irritatie af te kunnen scheren.

Daarnaast biedt mijn voorbeeld van Gillette en Wilkinson gelijk een tweede prijsverhogende factor: de competitie tussen beide bedrijven is goed voor zo’n negentig procent van de markt. De scheermesjesmarkt is daarmee een schoolvoorbeeld van een oligopolie, waarbij slechts enkele bedrijven de dienst uitmaken. Andere merken zijn voor de consumenten wel beschikbaar, maar veel minder bekend. Er is daarom geen sprake van een marktwerking waarbij de prijs omlaag wordt gedreven.

Tot slot zijn scheermesjes complex in ontwerp en ontwikkeling. Zoals hierboven geschreven staat, moeten ze de juiste vorm en dikte hebben om goed mee te kunnen scheren. Gillette en Wilkinson stellen dan ook dat zij veel geld investeren in onderzoek naar scheergewoonten, om ‘het scheren voor de consument nog gemakkelijker te maken’.

Volgens Volkskrant-correspondent Jarl van der Ploeg is de baard echter helemaal terug! ‘Loop een Amsterdams koffietentje in en de barrista draagt ongetwijfeld een kloeke baard. Hetzelfde geldt voor de Nederlandse collegezalen, waar veel mannelijke studenten een quasinonchalant drie-dagenbaardje laten staan.’ Dus heren, laat jullie baarden vooral staan: het bespaart geld en het is ook nog eens modieus!

Bronnen:
http://derekenkamer.kro.nl/seizoenen/seizoen_4_2013/afleveringen/08-08-2013
http://www.volkskrant.nl/dossier-archief/het-mes-in-de-scheermarkt~a3510262/

 

Hoeveel liefde voor dit artikel?
*****1vote
Thanks! We zullen er meer liefde in stoppen.

Zonder vragen geen antwoorden!
Bij het WRM magazine onderzoeken we dagelijkse fenomenen waarvan we weten dat ze zo zijn, maar nog niet waarom ze zo zijn.

Alles over WRM? Magazine

Abonneer

Abonneer je nu op de WRM? Nieuwsbrief!