Ben jij een e-Go met een ego?

2 minuten

Ken je dat? Kinderen of (jong)volwassenen om je heen die alleen maar gefocust zijn op hun mobieltje, laptop of iPad. Druk bezig met het aanpassen van hun Facebook profiel, uploaden van foto’s op Instagram, plaatsen van Tweets en reageren op status updates. Een face-to-face dialoog is bijna iets zeldzaams en alles wat gebeurt moet gelijk online worden gezet.

Welkom in de wereld van e-Go’s
E-Go’s: de huidige generatie van mobiele, verbonden mensen. Deze term is bedacht door Nicolas Chemla, internationaal ‘Head of Strategy’ van BEING en TBWA/Luxury Arts. Het staat voor een geheel nieuw ‘soort’ consument, met een hele nieuwe manier van interactie met zichzelf, andere mensen en de wereld om hem heen. De naam ‘e-Go’ moet met en korreltje zout worden genomen. Het speelt met de egocentrische aard van deze nieuwe consumenten in combinatie met hun toegang tot mobiele technologie en collectieve, sociale platforms.

Generatie C
Veel e-Go’s zijn afkomsting van ‘Generatie C’. Dit staat voor conncected, community-oriented, content-centric, computerized, communicating en always clicking. Dit zijn jongeren die zijn geboren na 1990. Hiermee is het de eerste generatie die echt vanaf de geboorte is opgegroeid met internet, verschillende mobiele apparaten en social networking. Ze (of we, voor de Generatie C-ers onder ons) zijn compleet vergroeid met deze moderne technologie en hier ook afhankelijk van. Toch raken ook steeds meer oudere mensen gewend, en zelfs afhankelijk, van deze technologie en veranderen zij in e-Go’s. De e-Go’s zijn dus niet alleen maar Generatie C-ers, maar ook steeds meer mensen uit eerdere generaties.

Eigen creaties
E-Go’s zijn voortdurend aan het creëren, opbouwen en delen van hun meervoudige (online) identiteiten. Ze vormen zichzelf als een soort optelling van een reeks van berichten, reacties, feeds en creaties. De kracht van e-Go’s is dat ze zich razendsnel ontwikkelen (als je eenmaal een Facebook-profiel hebt aangemaakt, zal je niet meer zonder kunnen) en de gevormde identiteiten niet slechts een voorbijgaande rage zijn. Mobiele technologie en sociale netwerken zullen de manier waarop e-Go’s met elkaar communiceren blijven beïnvloeden. Het zal fascinerend zijn om deze generatie te zien opgroeien, of dit zelf mee te maken als e-Go.

Maar waarom zijn of veranderen we nu eigenlijk in e-Go’s?
De sociale media zijn een hulpmiddel om onszelf te profileren. Waarom plaatsen we updates met het aantal kilometers dat we hebben hardgelopen op facebook? Is dit om anderen te motiveren ook te gaan lopen, of om ze te laten zien hoe goed we zelf bezig zijn? En het reTweeten van blogposts? Is dit om kennis te delen, of om te laten zien hoe goed we op de hoogte zijn van de laatste trends en artikelen? En waarom hechten we zoveel waarde aan het aantal online vrienden, retweets of likes die ze hebben? Is dit omdat ze deze connecties een waarde hebben voor ons, of doen we dit allemaal met als doel onszelf positief te profileren? Vragen die per persoon verschillend beantwoord kunnen worden. Heb je er zelf al eens over nagedacht?

Ben jij een e-Go?
Wat in ieder geval niet te ontkennen valt, is dat de moderne technologie een steeds grotere plek in ons leven inneemt en het bijna onmogelijk is om hier niet in mee te gaan. Pas maar op, straks word je zelf nog een (grotere) e-Go!

Hoeveel liefde voor dit artikel?
     0votes
Thanks! We zullen er meer liefde in stoppen.

Zonder vragen geen antwoorden!
Bij het WRM magazine onderzoeken we dagelijkse fenomenen waarvan we weten dat ze zo zijn, maar nog niet waarom ze zo zijn.

Alles over WRM? Magazine

Abonneer

Abonneer je nu op de WRM? Nieuwsbrief!