Slechte campagne voor een goede zaak

3 minuten

De laatste verkiezingen liggen in Nederland nog maar enkele weken terug, maar binnenkort mogen we met zijn allen opnieuw naar de stembus om voor de nieuwe samenstelling van het Europees Parlement te stemmen. De Europese verkiezingen krijgen veel minder aandacht dan nationale verkiezingen: de winst die voor partijen te behalen valt is veel kleiner dan bij nationale verkiezingen, waar de macht bij een goede uitslag voor het grijpen lijkt te liggen. Het gevolg? Kleine budgetten en pijnlijke misstappen.

12.05.2014 - MediumOnline - slechte campagne voor goede zaak

Minder belangrijk
Het begint er al mee dat de partijen in Nederland duidelijk minder belang hechten aan de campagne voor de Europese verkiezingen dan voor de landelijke verkiezingen. Neem de PvdA: de aftrap voor de gemeenteraadscampagne was op 18 januari, dat komt neer op een campagneduur van twee maanden. De aftrap voor de campagne voor de Europese verkiezingen is in het geval van Utrecht op 3 mei, dat komt neer op een campagne van nog geen drie weken.

Zelfs een partij als de PvdA, die toch zeker tot het pro-Europese kamp gerekend mag worden, hecht dus kennelijk niet al te veel waarde aan de Europese verkiezingen en is niet bereid om al te veel geld te investeren in de Europese campagne. De hele procedure omtrent het stemmen voor het Europees Parlement en de benoeming van een nieuwe commissievoorzitter is toch al behoorlijk ondoorzichtig, maar het feit dat er maar weinig helderheid wordt gegeven omtrent de gang van zaken zal het vertrouwen in Europa geen goed doen: mensen snappen niet hoe ‘het spelletje’ werkt op Europees niveau.

Campagne in Duitsland al begonnen
In Nederland hangen nog steeds de laatste (resten van) posters voor de gemeenteraadsverkiezingen vorige maand, maar in Duitsland zijn de campagnes voor de Europese verkiezingen (die daar worden gehouden op 25 mei) al begonnen. Daar worden volgende maand ook gemeenteraadsverkiezingen gehouden en de campagnes kunnen op die manier worden gecombineerd. Ook in Duitsland is te zien dat de prioriteit van de partijen in de eerste plaats bij de gemeenteraadsverkiezingen ligt en dat voor Europese verkiezingen kennelijk minder geld beschikbaar is.

Sex sells?
Zo dacht een politica van de FDP dat ‘Liefde kent geen grenzen’ een goede slogan was om haar liefde voor de Europese Unie onder woorden te brengen. Kennelijk merkte tijdens de brainstorm niemand op dat deze slogan zich erg goed leent voor flauwe grapjes, maar de reacties waren anders dan de partij gehoopt zal hebben. Op de poster was namelijk een QR-code geplakt waarmee een promotiefilmpje van de kandidate bekeken kon worden, maar de posters hingen nog maar net of onbekenden hadden er al een andere QR-code overheen geplakt. Er werd nu niet meer gelinkt naar het bewuste filmpje, maar naar een pornofilm met dezelfde titel als de slogan op de poster.

Politieke vriendjes Geert Wilders al druk in de weer
Opvallend genoeg houdt zelfs Geert Wilders, die toch hoopte dat de Europese verkiezingen zijn finest hour zouden worden, zich nog erg rustig. Ondertussen laten zijn ‘collega’s’ van het Vlaams Belang wel van zich horen: de Belgische anti-islampartij lanceerde afgelopen maandag een spel met de titel Minder Minder Minder, uiteraard een verwijzing naar de veelbesproken uitspraak van Geert Wilders. Onder het motto ‘Minder Islam, Minder Immigratie en Minder Criminelen’ moet de speler proberen onder meer Moslims van een vliegend tapijt afknuppelen en criminelen arresteren.

Afgezien van het feit dat de kwaliteit van de game bedroevend is en je door de wanstaltige achtergrondmuziek al na drie seconden weg wilt, is het spel op zich natuurlijk een verschrikking. Na de uitspraken van Geert Wilders was Nederland (zeer terecht) veel te klein, maar Filip de Winter doet daar met deze game nog een flinke schep bovenop. Het is te hopen dat het debat over Europa en de Islam in Nederland niet zo ontspoort als in België kennelijk het geval is.

Hopen op inhoudelijke campagne
Zelf zullen wij nog een paar dagen moeten wachten op de campagnes voor de Europese verkiezingen en de, hopelijk inhoudelijke, campagne. Het blijft dus ook nog even afwachten of we in de loop van de campagne een beetje uitleg krijgen over de kandidaten voor de Europese verkiezingen, de gang van zaken bij het kiesproces zelf en waar men met Europa naartoe wil. Ook voor pro-Europese stemmen wordt het namelijk lastig een Europa aan de man te brengen waarvan niemand weet waar het naartoe gaat. Zonder duidelijke, transparante koers blijft de steun van de bevolking uit: een flinke knauw in het gezag van de Europese Unie en geen goede boodschap met het oog op het nu al vrij zwakke optreden in de internationale problemen waarmee Europe wordt geconfronteerd.

 

 

Bron Afbeelding: Sebastiaan ter Burg

Hoeveel liefde voor dit artikel?
     0votes
Thanks! We zullen er meer liefde in stoppen.

Zonder vragen geen antwoorden!
Bij het WRM magazine onderzoeken we dagelijkse fenomenen waarvan we weten dat ze zo zijn, maar nog niet waarom ze zo zijn.

Alles over WRM? Magazine

Abonneer

Abonneer je nu op de WRM? Nieuwsbrief!