Waarom moeten de raamluikjes in het vliegtuig open tijdens de landing?

1 minuut

‘Please fasten your seatbelts, place your chair and table in an upright position and open the blinds. Cabin crew, take your seats, we’re ready for landing/takeoff.’ Iedereen die wel eens gevlogen heeft, kent deze woorden. Maar WRM wordt dit altijd in vliegtuigen gezegd? Het landen en opstijgen is het gevaarlijkste deel van de vlucht, waarbij het meest mis kan gaan, dus deze maatregelen zullen wel iets met veiligheid te maken hebben. Het is logisch dat een gordel om moet en tafels en stoelen omhoog dienen te staan om onaangename botsingen te voorkomen, mocht de landing ruw verlopen. Maar WRM moeten de raamschermpjes open? Heeft dat een technische reden of schuilt er een gevaar in afgedekte ramen?

Veiligheid voor (van) alles

Het antwoord op deze vraag is vrij kort: het openen van de luikjes heeft wel degelijk iets te maken met veiligheid. Ten eerste zorgt het ervoor dat de ogen van de passagiers kunnen wennen aan het licht buiten. Zo kunnen ze beter zien wanneer er, in een mogelijke noodsituatie, snel gereageerd moet worden. Dat is tevens de reden dat de lichten in het vliegtuig uit gaan en je niet even rustig die laatste alinea uit kan lezen.

Verder kunnen de stewardessen/stewards bij een moeilijke landing of een crash door de open ramen zien aan welke kant eventueel puin en obstakels liggen. Zo kan er bepaald worden waar en wanneer het veilig is om het toestel te verlaten.

Tenslotte betekent het dat er makkelijker naar binnen gekeken kan worden. Dit kan nuttig zijn voor hulpdiensten die van buitenaf het vliegtuig in moeten (breken). Ze kunnen dan zien of er brand of rookontwikkeling is.

We kunnen dus concluderen dat het openen van de raamschuifjes niet enkel een OCD-tik is van stewardessen, maar dat het daadwerkelijk veiliger is. Denk daar aan tijdens de volgende keer dat het verzoek komt en je het praktisch nut van alle vliegtuigregeltjes niet inziet. Bovendien is het vaak een prachtig gezicht om te landen, dat wil je toch niet missen?

 

Bron:

http://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20141027_01344182

 

Hoeveel liefde voor dit artikel?
     0votes
Thanks! We zullen er meer liefde in stoppen.

Zonder vragen geen antwoorden!
Bij het WRM magazine onderzoeken we dagelijkse fenomenen waarvan we weten dat ze zo zijn, maar nog niet waarom ze zo zijn.

Alles over WRM? Magazine

Abonneer

Abonneer je nu op de WRM? Nieuwsbrief!