Seks in de media: iets om over na te denken

2 minuten

‘Sex sells’ is een populaire uitspraak onder producenten en die maken er dan ook gretig gebruik van. Seksualiteit in de media is tegenwoordig geen taboe meer. Op muziekzenders zijn de hele dag door video’s te zien met halfnaakte mannen en vrouwen die meer gewaagde dingen doen dan alleen zingen, en de programma’s die eerder pas na elven uitgezonden mochten worden zijn nu ook om half negen te zien. Neem als voorbeeld het televisieprogramma ‘Sex and the City’, wat een onschuldige vrouwenserie lijkt, maar waar in elke aflevering zeker twee seksscènes voorkomen. Ook een clip als ‘Satisfaction’ van Benni Benassi, waarin vrouwen in bikini aan het boren en timmeren zijn, laat weinig aan de verbeelding over. Wat je ook wilt zien, typ het in bij Google en je vindt het.

Fantasie en werkelijkheid
In het tijdschrift J/M Pubers werd eerder al gesproken over dit soort beelden, die een inspiratiebron vormen voor jongere pubers en adolescenten. Vaak is het gevolg dat zij na het veelvuldig bekijken van dit soort beelden het verschil niet meer zien tussen fantasie en werkelijkheid. Jongeren zijn er vaak van overtuigd dat wat zij zien op tv ook in het echte leven zo gebeurt.

Cultivatie
In veel onderzoeken naar de invloed van seksualiteit in de media op jongeren wordt ingegaan op de cultivatietheorie. Deze theorie houdt in dat blootstelling aan bepaalde beelden in de media leidt tot verandering van het beeld van de werkelijkheid. In dit geval gaat het om blootstelling aan seksualiteit in de media en de eventuele handelingen van jongeren na het zien van dit soort beelden.

Onderzoek
Eerder onderzoek bevestigt dat de media vaak een verkeerd beeld geven van situaties, waardoor vooral jongeren zich laten beïnvloeden. Vooral het beeld dat de media geven van intimiteit tussen mannen en vrouwen is meestal misleidend. Zo zijn vrouwen vaker naakt op televisie te zien dan mannen en zijn mannen vaak dominant en vrouwen onderdanig. Door het veelvuldig zien van dit soort beelden gaan jongeren zich hieraan spiegelen.
In ander eerder onderzoek wordt aangetoond dat het regelmatig kijken naar televisieseries en muziekvideo’s ervoor zorgt dat seksualiteit op televisie en seksuele stereotypering sneller wordt geaccepteerd. Ook blijkt dat jongeren na het zien van seksualiteit in de media grote verwachtingen hebben als het aankomt op seks, met als gevolg dat ze het als onplezierig zullen ervaren omdat het niet zo loopt als ze hadden verwacht.

Positieve effecten
Toch is het tonen van seks in de media niet per definitie iets slechts. In veel gezinnen waar het taboe is om over seks te praten, kunnen de kinderen veel leren van wat zij zien. Kennis van seksuele begrippen kan bij adolescenten wel verbeteren als gevolg van het zien van programma’s met seks. Dit effect is bij oudere adolescenten groter, omdat die de begrippen beter kunnen inpassen in hun algemene kennis over het lichaam en gezondheid. Programma’s waarin expliciet wordt stilgestaan bij veilig vrijen kunnen eveneens de bewustwording van jongeren over ongewenst zwanger worden en het uitwisselen van gedachten met ouders daarover vergroten

Seks in de media: goed of slecht? Of is het niet zo zwart-wit?
Iets om over na te denken.. Wat vinden jullie?

Hoeveel liefde voor dit artikel?
     0votes
Thanks! We zullen er meer liefde in stoppen.

Zonder vragen geen antwoorden!
Bij het WRM magazine onderzoeken we dagelijkse fenomenen waarvan we weten dat ze zo zijn, maar nog niet waarom ze zo zijn.

Alles over WRM? Magazine

Abonneer

Abonneer je nu op de WRM? Nieuwsbrief!