Waarom laten vliegtuigen strepen achter?

2 minuten

Nu het vakantiegeld binnenstroomt en het weer steeds aangenamer wordt, denk ik bij de vliegtuigstrepen in de lucht aan vakantie en de tropische oorden waar al deze vliegtuigen ongetwijfeld heen vliegen. Dan denk ik verder, ‘’maar hoe zit dat eigenlijk met die strepen?’’ WRM laten vliegtuigen strepen achter in de lucht?

Wanneer je van de zomer met al die andere toeristen in een vliegtuig naar Griekenland of Spanje zit,  laten de motoren van het vliegtuig uitlaatgassen achter in de atmosfeer. Waterdamp en roetdeeltjes komen op 10 kilometer hoogte in een luchtlaag die zo koud is (-50°C), dat hij snel verzadigd raakt met waterdamp. Wanneer er dan nog extra waterdamp bijkomt, ontstaan er ijskristallen. De ijskristallen bevriezen doordat er ook stofdeeltjes in de lucht zijn. Als zo’n klein druppeltje bevriest, trekt het waterdamp eromheen aan en ontstaan de ‘wolken’ achter het vliegtuig. Dit verklaart meteen WRM  de streep niet meteen achter het vliegtuig begint: de warmte van de motoren voorkomt dat de waterdamp direct bevriest.

De vliegtuigstrepen bevatten waardevolle informatie voor meteorologen. Hoe droger de lucht, hoe sneller de streep verdwijnt. De concentratie van ijskristallen en waterdamp in de streep is hoger dan daarbuiten. De droge lucht is nog niet verzadigd en kan dus nog waterdamp opnemen. Wanneer dat gebeurt, zie je dat de streep vervaagt en verdwijnt. Wanneer de strepen echter lang in de lucht blijven hangen, is er sprake van vochtige lucht en kunnen we binnen een paar dagen regen verwachten.

Als de vliegtuigstrepen lang genoeg in de lucht blijven staan zullen ze uitwaaieren in de lucht. Wanneer je aan het einde van een mooie, zonnige dag een soort wolkendeken ziet, zijn dat voor een deel de uitgewaaierde vliegtuigstrepen. Daarmee hebben deze strepen een bijzondere invloed op het broeikaseffect. Deze ‘deken’ zorgt er namelijk voor dat er minder zon doordringt tot de aarde. Maar de vliegtuigstrepen verhinderen ook dat een deel van de warmte terug straalt naar de ruimte. Omdat het laatste effect groter is dan de verhinderde binnenkomende zonnestralen is het netto-effect dat het gemiddeld warmer wordt op aarde.

Klinkt op zich allemaal heel aannemelijk toch? Er zijn ook hele andere geluiden. Er zijn groeperingen die stellen dat de strepen die lang in de lucht blijven staan (bij vochtige lucht dus) geen gewone sporen van bevroren waterdamp zijn! De overheid en/of de NAVO verspreiden moedwillig chemicaliën, volgens deze complottheorieën. Over wat het nut is van deze chemicaliën zijn ze het nog niet helemaal eens: de chemicaliën zouden klimaatverandering beïnvloeden, militaire opsporingssystemen verstoren, de bevolking beïnvloeden en onderdrukken, zwakke mensen en diersoorten uitroeien of een soort oefening van chemische oorlogsvoering vormen. De chemicaliën kunnen verspreid worden door speciale gevechtsvliegtuigen van de NAVO, maar kunnen ook, zonder medeweten van de bemanning, door gewone lijnvluchten worden verspreid.

Ik voel me toch wat beter bij bevroren waterdamp en stof, wat jij? 😉

Bronnen tekst:
http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/de-aarde/waarom-trekt-een-vliegtuig-een-streep
http://nl.wikipedia.org/wiki/Condensspoor
http://www.kennislink.nl/publicaties/vliegtuigstrepen-in-de-lucht
http://www.skepsis.nl/vliegtuigsporen.html
http://www.skepsis.nl/chemtrails.html
http://www.hetgrotereplaatje.nl/chemtrails.html

Hoeveel liefde voor dit artikel?
*    1vote
Thanks! We zullen er meer liefde in stoppen.

Zonder vragen geen antwoorden!
Bij het WRM magazine onderzoeken we dagelijkse fenomenen waarvan we weten dat ze zo zijn, maar nog niet waarom ze zo zijn.

Alles over WRM? Magazine

Abonneer

Abonneer je nu op de WRM? Nieuwsbrief!